طراحی ویلا ایرانی

همیشه در نظر داشته باشید که با دیدن یک تصویر نمی‌توانیم آن را عملی کنیم، اگرچه در طراحی ویلا ایرانی، تصاویر و نقشه‌های سه بعدی می‌تواند ایده خوبی به طراح و معمار بدهد، اما واقعیت این است که ما به یک سری ویژگی‌های دیگر نیاز داریم. پارامترهای طراحی ویلای مدرن در ایران به نظر می رسد با توجه به این پارامترها می توان به طراحی یک ویلای مدرن امیدوار بود.

اولین شرطی که در طراحی ویلا ایرانی مدرن باید در نظر بگیریم شرایط محیطی مکانی است که ویلا در آن قرار است ساخته شود. این شرایط محیطی شامل آب و هوا و همچنین منطقه جغرافیایی می شود که در آن باید از بهترین مصالح ساختمانی برای ساخت ویلا استفاده کنیم. دومین مشخصه تعداد افرادی است که قصد اقامت در ویلا را دارند و اینکه چه متراژی از فضای داخلی ویلا به افراد اختصاص داده شده و چه مقدار برای نمای بیرونی ویلا در نظر گرفته شده است.

اما به نظر من مهمترین قسمت درطراحی ویلا ایرانی مدرن تناسبات به کار رفته در طراحی داخلی آن است. تناسباتی که هماهنگی خوبی دارند و با ورود فرد به ویلا ، الهام صحیح و آرام از فضای داخلی ویلا به وی منتقل می شود. نوع رنگ استفاده شده در ویلا، نوع متریال و دکوراسیون داخلی و خارجی ویلا و همچنین تناسبات اشکال هندسی در ویلا می تواند بر میزان آرامش افراد تاثیرگذار باشد.

نکات طراحی پلان ویلا

طراحی پلان ویلا یکی از مهم ترین مراحل انجام شده توسط کارشناسان معماری می باشد. در طراحی پلان انواع ویلا باید نکات مهمی در نظر گرفته شود. بسیاری از ویژگی هایی که کارفرما در نظر گرفته باید در طراحی ویلا ایرانی در نظر گرفته شود و در نظر گرفته شود.

تفاوت پلان ویلا با پلان مسکونی

خانه ها و آپارتمان های مسکونی معمولا در فضاهای شهری شلوغ و محدود قرار دارند. به همین دلیل محدودیت هایی در ایجاد روشنایی و باز شدن در جهات مختلف دارند.

اما در طراحی پلان ویلا می توان بازشوها را در تمامی ابعاد بدون نگرانی از بابت حریم خصوصی قرار داد. تفاوت دیگر طراحی فضاهای نیمه باز مانند ایوان و تراس ویلا در ابعاد بزرگ و مهم در ویلا است. طراحی این فضا باعث ایجاد ارتباط می شود و پلان ویلا موثر خواهد بود. در بسیاری از موارد خطوط اصلی طرح تا محوطه سازی ویلا ادامه دارد.

در طراحی ویلا ایرانی فضاهای تفریحی و ورزشی و گذراندن اوقات فراغت از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در پلان مسکونی فضای نشیمن ضرورت بیشتری دارد. طراحی فضای باز در ویلا باعث خلاقیت بیشتر می شود.

طراحی پلان ویلا

در طراحی پلان ویلا معماری عواملی مانند فرم حجم، تقاضاهای فضایی پروژه، محدودیت ها و پتانسیل های فضای موجود تاثیرگذار است. در اکثر موارد پلان و حجم ویلا با هم شکل می گیرد. در این بین طراحی نمای ویلا با آنها تلفیق می شود. هنگام مدل سازی احجام با ترکیب بندی های مختلف، بهتر است فضاهای مورد نظر را در نظر بگیرید.

صفر تا صد طراحی ویلا با همراهی تیمی مجرب

طراحی حیاط ویلا

در طراحی پلان ویلا مکان پارکینگ، محل آبنما یا استخر، سرویس بهداشتی حیاط و آلاچیق از اجزای حیاط ویلا در نظر گرفته شده است. این طراحی حیاط همچنین می تواند شامل قرارگیری پیاده رو، دیوارهای حیاط، فضای سبز و نورپردازی حیاط باشد. از جمله موارد مهم دیگر، هماهنگی طراحی حیاط با نمای اصلی ساختمان ضروری است. تا جایی که امکان دارد فضای سبز و طبیعت اطراف آن سالم باشد. شیب احتمالی زمین حفظ شود و درختان قطع نشود.

طراحی سازه ویلا

پس از طراحی پلان ویلا و اطمینان از مطلوب بودن پلان ویلا، کار طراحی سازه توسط مهندس طراح سازه آغاز می شود. با استفاده از نرم افزارهای ویژه طراحی ساختمان، سازه ویلا با مشخصات کامل بارگذاری و مدل سازی می شود. سپس با در نظر گرفتن استانداردها و ضوابط طراحی ساختمان، شبیه سازی زلزله بر روی این نقشه ها انجام می شود. در نهایت خروجی نرم افزار توسط طراح سازه بررسی می شود. در نتیجه این فرآیند نقشه های سازه ای با تمام جزئیات اجرایی به منظور ساخت سازه ویلا ترسیم می شود.

طراحی پلان ویلای دوبلکس

با تقسیم بندی و ایجاد اتصالات عمودی می توان فضاهای داخلی در طراحی ویلا ایرانی دوبلکس ایجاد کرد. برای طراحی و اجرای ویلا دوبلکس معمولا پلان طبقه اول به فضاهای عمومی و خدماتی مانند پذیرایی، پذیرایی و آشپزخانه اختصاص داده می شود. فضاهای خصوصی و خواب در طراحی دوبلکس معمولاً در طبقه بالا نصب می شوند. در طراحی ویلا ایرانی دوبلکس پله ها معمولا جایگاه ویژه ای دارند و به صورت تزئینی و زیبایی طراحی می شوند.

نکات مهم در طراحی پلان ویلا

یکی از نکاتی که در طراحی ویلا ایرانی در نظر گرفته شده است ، تمایز بین فضاهای خصوصی و عمومی است. فضاهای عمومی ویلا شامل اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و آشپزخانه می باشد. ناهارخوری باید نزدیک به آشپزخانه و نزدیک به اتاق نشیمن باشد.

حمام، اتاق خواب و نشیمن خصوصی فضاهایی هستند که نیاز به حریم خصوصی بیشتری دارند. با توجه به محیط باز ویلا قابل نصب برای اتاق خواب، تراس یا بالکن می باشد. به این ترتیب ارتباط این فضاها با طبیعت بیشتر می شود و حداکثر استفاده را از طبیعت خواهند داشت.

در طراحی پلان ویلایی یک طبقه می توان فاصله فضایی بین فضاهای عمومی و خصوصی را در نظر گرفت. در صورت تمایل طراحی ویلا ایرانی دوبلکس چند طبقه، فضاهای خدماتی، کاربردی، ورزشی و تفریحی مانند استخر سرپوشیده، سونا، اتاق بازی و جکوزی در پایین ترین سطح قرار دارند. در سطح ورودی این خانه ها، طبقه همکف به فضاهای نشیمن، اتاق مهمان، اتاق نشیمن، آشپزخانه اختصاص دارد. فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب در طبقات بالایی قرار دارند. البته در برخی موارد بسته به دسترسی و موقعیت مکانی ویلا می توان معکوس کرد. سایر جزئیاتی که در طراحی پلان ویلا در نظر گرفته شده است عبارتند از:

بررسی عجیب و غریب ترین طراحی ویلا مدرن به طور ویژه در برانیا آفیس

پس از جانمایی فضاها، تطبیق ابعاد و محل بازشوها، تورفتگی های حجم و پلان با هم انجام می شود.

تغییر نمای ویلا و تغییر فرم ها، ارتفاعات حجمی و نمای ویلا باید مطابق با کاربری های پلان باشد. این امر منجر به تشکیل نقشه اجرایی ویلا شده و قابل اجرا خواهد بود. این مرحله یک فرآیند متقابل بین طرح و حجم است.

با شمع بندی پلان ویلا و اندازه گیری دقیق آن، پروژه به تدریج به مرحله اجرا نزدیک می شود.

طراحی پلان نهایی ویلا با ترسیم سازه و تطبیق آن با پلان معماری انجام می شود.

ویژگی های اساسی در طراحی

قبل از شروع طراحی ویلا ایرانی لیستی از فضاهای ضروری ویلا تهیه شده است. فضاهای ضروری ممکن است متفاوت باشند زیرا هر کارفرما علایق و سلایق خاص خود را دارد. علاوه بر فضاهای ضروری که در منازل مسکونی مورد نیاز است، فضاهای متنوعی نیز در نظر گرفته شده است. از جمله این فضاها می توان فضاهای مناسبی را برای دوچرخه سواری، تفریح، سرگرمی و سایر فعالیت های جانبی در نظر گرفت.

ویژگی های دیگری که ممکن است برای بسیاری از کارفرمایان ضروری باشد به شرح زیر است:

حداکثر استفاده از نور محیط

توجه به سطح لوکس و امکانات مورد نظر

میزان تابش آفتاب در ویلا

ابعاد مناسب فضاهای داخلی به صورت کاملا کاربردی

ایجاد حداکثر راحتی برای ساکنین

پنجره های مناسب برای اتاق خواب

کمدهای دیواری با عمق و ابعاد مناسب در نظر بگیرید.

مکان مناسب برای توالت و حمام

دسترسی راحت به فضای نشیمن و غذاخوری

توجه به منظره داخلی مناسب

بنابراین در مراحل طراحی ویلا ایرانی لازم است خلاصه ای از ویژگی های هر فضا فهرست شود. این اولویت های طراحی را تعیین می کند.

موس