سازه‌ های LSF چیست ؟

سازه‌ های LSF یکی از انواع سازه‌ فولادی محسوب می‌شود که ویژگی منحصر به فردی برای ساخت و ساز ارائه می‌دهد. در واقع همان سازه‌ فولادی سبک هستند و به واسطه ویژگی‌ منحصر به فرد از جمله وزن سبک  در انواع پروژه‌های ساخت و ساز کاربرد دارند.

دلایل زیادی وجود دارد که مهندسان را توجیه می‌کند از انواع سازه‌ های LSFدر ابعاد و اندازه‌های مختلف در پروژه‌های ساختمانی خود استفاده کنند. این سازه‌ها در برابر شرایط محیطی مقاوم هستند و به راحتی در محل نصب می‌شوند.

ویژگی‌ سازه‌ های LSF

عبارت است از یک اسکلت فولادی با وزن سبک که به صورت پیش ساخته باشد و برای ساخت و ساز به کار می‌رود.از نظر طول و عرض متغیر هستند. سازه‌ های LSF جایگزین خوبی برای سازه‌های فلزی و سازه‌های بتنی هستند. عرض انواع سازه‌ های LSF از ۸۹ میلیمتر تا ۳۰۸ میلی‌متر متغیر است. با توجه به نوع کاربرد این سازه‌ها، ضخامت آن‌ها می‌تواند از 6/0 میلیمتر تا ۲ میلیمتر متغیر باشد.

وزن سبک این سازه‌ها باعث شده بار وارد شده به کل ساختمان کاهش پیدا کند و استحکام و مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند. استفاده از این سازه‌ها در تمام جهان متداول شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده اکثر ساختمان‌ها از سازه‌ های LSF طراحی شوند.

سازه‌ های LSF

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ساخت ویلا به صفحه ما مراجعه کنید

مزایای سازه‌ های LSF

مزایای آن در ساختمان‌سازی متنوع است و طیف مختلفی از کاربردها را در بر می‌گیرد. به دلیل اهمیت استفاده از سازه‌های استاندارد ، مزایای سازه‌ های LSF را معرفی می‌کنیم.

  •         تولید انبوه به راحتی امکان‌پذیر است
  •         وزن سبک دارند و انعطاف‌پذیری خاصی از خود نشان می‌دهند.
  •         به راحتی می‌توان یک ساختمان مدرن طراحی کرد.
  •         هزینه‌های نیروی انسانی را کاهش می‌دهد و سرعت انجام پروژه را بالاتر می‌برد.
  •         مقاومت و سختی بالایی دارند و تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی‌گیرند.
  •         یکنواخت هستند و می‌توان آن‌ها را متناسب با نوع کاربرد تنظیم کرد.
  •         پیش بردن پروژه ساختمانی در تمام قسمت‌ها است .
  •         نیازی به انبار کردن سازه‌ های LSF در محل ساختمان‌سازی نیست.
  •         سازه‌ های LSF در برابر خوردگی، پوسیدگی مقاومت بالایی دارند.
  •         خرید و نصب سازه‌ های LSF مقرون به صرفه است.
  •         سازه‌ های LSF در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارد.
  •         در برابر زمین لرزه، رانش زمین، وزش طوفان‌های شدید، بارش شدید تگرگ و باران و برف مقاوم هستند.
  •         از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند و هزینه‌های مصرف انرژی را در یک سال به شدت کاهش می‌دهند.

کاربرد سازه‌ های LSF

ساخت ویلا در شمال

ساخت کارگاه‌های صنعتی

ساخت کارخانه و تولیدی

ساخت مکان‌های آموزشی

طراحی و ساخت ساختمان‌‌ها در مجموعه شهرک‌ها

طراحی و ساخت پلان

کاربرد ساخت پارتیشن‌ها یا سقف کاذب

خانه های هوشمند

معایب سازه‌ های LSF

هر سیستم در ساختمان ‌سازی مانند هر روش دیگر ساخت ‌و ساز، دارای مزایا و معایب خاص خود است. در ادامه با مزایا و معایب این سازه‌ ها بیشتر آشنا می ‌شویم.

متاسفانه فولاد که همان آهن ترکیب ‌شده با کربن است با تمامی مزایایش، رسانایی گرمایی زیادی دارد و چنانچه سازه به‌ درستی طراحی نشود، موجب ایجاد پل ‌های حرارتی و در نتیجه کاهش تاثیر رفتار حرارتی و کاهش راندمان انرژی در ساختمان‌ های فولادی می ‌شود، مساله ‌ای که باعث افزایش مصرف انرژی و هزینه‌ ها در طول فاز بهره ‌برداری است.وجود پل ‌های حرارتی همچنین می ‌تواند آسایش ساکنین را با مشکل مواجه کند. این مساله در اثر افت دمای محلی درون المان‌ های ساختمان و در نتیجه پیدایش پدیده تراکم اتفاق می ‌افتد. این مشکل در ساختمان‌ های واقع‌ شده در مکان‌ های دارای رطوبت نسبی زیاد بیشتر حائز اهمیت است.

 از دیگر معایب بالقوه سازه‌ های LSF حرارتی ناشی از آن بوده که منجر به نوسانات زیادتر دمایی در طول روز است، امری که موجب عدم آسایش ساکنین و مصرف بیشتر انرژی می ‌شود. این مشکل در مکان‌ هایی که در طول روز دچار نوسانات دمایی زیادتری می‌ شوند ملموس‌ تر است. البته طراحی و اجرای دقیق سازه‌ های فولادی، می‌ تواند مانع از بروز این مشکلات گردد.

سازه‌ های LSF نیازمندی به نیروی کار متخصص و آماده بودن بستر اجرای آن‌ ها در مناطق کمتر توسعه ‌یافته را دارند. مقاومت پیمانکاران سنتی ساختمان را در برابر عبور از سیستم‌ های سنتی ساخت‌ و ساز به روش ‌های نوین نیز نباید نادیده گرفت، چرا که ترک روش ‌هایی که دهه ‌ها به آن خو گرفته و در آن تخصص پیدا کرده ‌اند کار آسانی نیست.

هزینه سازه‌ های LSF

یکی از مزایای سازه ها مقرون ‌به ‌صرفه بودن آن‌ هاست. ضایعات در این سیستم کم بوده و تمامی قطعات اضافه آمده در حین ساخت و پس از تخریب، قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند و معنای آن جز مقرون‌ به ‌صرفه بودن و استفاده کمتر از منابع خدادادی نیست. قطعات این سازه‌ ها نیز در مقایسه با متریال مورد نیاز در ساختمان ‌سازی سنتی، ارزان ‌تر تولید می ‌شوند.

سازه‌ های LSF نیاز کمتر به نیروی کار دارند چرا که این سیستم جلوه‌ ای از صنعتی سازی ساختمان و دخالت بیشتر ماشین ‌آلات و حذف بیشتر نیروی انسانی است. مصالح سنتی مورد استفاده در این روش نیز بسیار کمتر هستند.

استفاده از سیستم مدولار، مزایای اقتصادی بسیاری دارد که با در نظر گرفتن سرعت و نحوه ساخت‌ و ساز در این سیستم و در نتیجه تولید همسان با نیاز به مسکن در جامعه آشکار می‌ شوند. قطعات تولید شده در کارخانه به جهت کنترل کیفی بیشتر، دارای کیفیت و طول عمر بالاتر بوده و هدر رفت منابع نیز کمتر و مقرون به‌ صرفه ‌تر است.

مزایای استفاده از ویلای پیش ساخته در صنعت ساخت و ساز

سازه‌ های LSF

تولید و استفاده از سازه های LFS در صنعت ساخت و ساز:

در صنعت ساخت و ساز، تولید سازه های LFS به کارگاه‌های متخصص واگذار می‌شود که از تجهیزات پیشرفته برای ساخت استفاده می‌کنند. این سازه‌ها سپس در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مزایای ذکر شده، متخصصان صنعت ساخت و ساز به طور گسترده از سازه های LFS در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

سازه های LSF در واقع همان سازه‌ فولادی سبک هستند و به واسطه ویژگی‌ منحصر به فرد از جمله وزن سبک  در انواع پروژه‌های ساخت و ساز کاربرد دارند.

وزن سبک این سازه‌ها باعث شده بار وارد شده به کل ساختمان کاهش پیدا کند و استحکام و مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند. استفاده از این سازه‌ها در تمام جهان متداول شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده اکثر ساختمان‌ها از سازه‌ های LSF طراحی شوند.

از مزایای این سازه ها میتوان به سبک بودن در عین داشتن مقاومت بالا اشاره کرد.

کلام آخر در مورد سازه‌ های LSF

هرچند سازه‌ های LSF در ساختمان ‌سازی هنوز به ‌قدر کافی در ایران شناخته ‌شده و مورد استفاده نیست اما ملاحظه ویژگی‌ های این سیستم خصوصا کارآمدی آن در مناطق زلزله ‌خیز و اقتصادی بودن هزینه سازه ضرورت توسعه این سازه را به ما گوشزد می ‌کند.

در مورد انجام این نوع سازه ها میتوانید از شرکت مهندسی برانیا با داشتن متخصصین فراوان در این زمینه کمک بگیرید.

موس