طراحی ویلا سنتی

انعطاف پذیری مفهومی در طراحی ویلا سنتی ، همواره یک عنصر مهم و اساسی در معماری های سنتی به ویژه در طراحی مسکن و مسکونی بوده است. با این حال امروزه با افزایش سرعت فضای محدود از یک سو و کاهش تمایل به عملکرد ایستا و ثابت سازه های مختلف از سوی دیگر و همچنین عوارض جانبی مربوط به هزینه های غیرمستقیم زمان و تداخل در طراحی، انعطاف پذیری حتی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در طول دهه های اخیر انعطاف‌پذیری در معماری به دوران باستان و تمدن‌های اولیه بازمی‌گردد، با این حال شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد طراحی ویلا سنتی بر دانشگاهی مسکن انعطاف‌پذیر عمدتاً توسط معماری سنتی تمدن‌های قدیمی از جمله آثار معماری و مسکن ایران انجام شده است.

طراحی ویلا سنتی

مردم معمولاً توجه دارند که از چه چیزی استفاده می کنند و در کجا زندگی می کنند و اینکه آیا آنها می توانند نیازهای آنها را برای نیازهای فعلی و آینده برآورده کنند، با توجه به تغییرات احتمالی در وضعیت و پیامدهای آنها و همچنین این نگرانی همیشه درطراحی ویلا سنتی انعطاف پذیری مورد توجه قرار گرفته است. معماری جامعه و همچنین نیازهای روزانه جوامع و خانواده های هدف انعطاف پذیری در تاریخ معماری ایران به راحتی در بسیاری از مسکن های سنتی به عنوان عنصر اساسی طراحی قابل تشخیص است.

با این حال، این پتانسیل به ندرت در معماری های مدرن علیرغم تقاضاهای رو به رشد کاربران نهایی برای آن اعمال شده است. شایان ذکر است که بازتعریف مفهوم و کاربرد آن به عنوان طراحی به عنوان معماری مدرن نیاز است تا بتوان از تمامی جنبه های مثبت انعطاف درطراحی ویلا سنتی در زمینه های مختلف بهره مند شد. صنعتی شدن و توسعه مناطق شهری در هر نقطه از جهان، همراه با تشدید شدید عوامل زمان و هزینه در طراحی، بدون شک نیاز به مسکن انعطاف پذیر را به عنوان ابزار اصلی برای تحقق شرایط و پاسخگویی به خواسته های آینده افراد مختلف افزایش داده است.

مفهوم انعطاف پذیری

انعطاف پذیری در لغت به معنای شایستگی توانایی پذیرش با هر موقعیت و همچنین محیط است و معمولاً به تغییرپذیری در سیستم اطلاق می شود که شرایط و ضوابط و پتانسیل پاسخگویی برای نیازهای آینده را به دست می آورد.

انعطاف پذیری رویکردی در طراحی ویلا سنتی است که با تغییرات احتمالی در الگوی پروژه به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه به نیازهای مشتریان پاسخ می دهد. همچنین با نگاه کردن به کاربرد آن، طراحی ویلا سنتی انعطاف پذیری را برای اراده های متغیر فراهم می کند. بسیاری از نویسندگان بر این موضوع تمرکز کردند و جنبه های مختلف انعطاف پذیری در طراحی ویلا سنتی را بررسی کردند .

انعطاف پذیری در خانه های سنتی ایرانی

انعطاف پذیری از دیرباز به عنوان یک کیفیت مطلوب در مسکن سنتی شهری و روستایی ایران مورد استفاده قرار گرفته است. انعطاف پذیری معماری طراحی ویلا سنتی همواره یکی از مفاهیم کلیدی و بخش های اساسی عناصر اجتماعی و فضایی بوده است. این شامل سازگاری، تغییرپذیری و تغییرپذیری است.

سازگاری احتمالاً رایج‌ترین شکل انعطاف‌پذیری است که عمدتاً بر تغییرپذیری در ماهیت معماری طراحی ویلا سنتی برای پاسخ به تغییرات مربوط به نیازها و شرایط پویا متمرکز است. مفهوم فضاهای چند منظوره بخشی اساسی از انعطاف پذیری است که به تغییرپذیری اشاره دارد و می تواند در مفاهیم و مقیاس های مختلف از تغییر عملکرد خود اجزا یا چند کارکرد آنها یا تغییر در فضاهای فیزیکی و شکل اتاق ها قرار گیرد. یا سایر فضاهای داخلی و خارجی. 

طراحی ویلا سنتی

مفهوم تغییرپذیری عمدتاً بر تغییر فضاهای کالبدی با تغییرات فصلی و روزانه تمرکز دارد و بسیاری از جنبه‌های طراحی ویلا سنتی معماری را شامل می‌شود. به طور کلی، تنوع عمدتاً در مفهوم مقیاس بزرگ اعمال می شود و از بخش های مختلف در شرایط متغیر استفاده می کند. در هر یک از سه نوع تعریف شده، زمان نقش مهمی ایفا می کند. در نظر گرفتن نقش تغییرپذیری زمانی، منجر به پیچیدگی های طراحی بیشتر می شود.

سازگاری و تبدیل پذیری در مکان ها و فضاهای داخل ویلا گاهی تابعی از تغییر در زمان روز یا اثرات فصلی است. به عنوان مثال استفاده از پشت بام در فصل بهار و خوابیدن در فضای باز در شب های تابستان یا استفاده از ایوان ها در صبح تابستان و تالار استقرار در ظهر تابستان، همگی از مصادیق سازگاری با تغییر در زمان فصلی هستند. 

یک نمونه خوب از معماری طراحی ویلا سنتی منعطف سنتی توصیف شده ایرانی معمولاً چندین عنصر و مفهوم فضایی چند منظوره را در نظر می گیرد. این ویژگی به ساکنان این امکان را می دهد که در هر زمان فضاها را برای رفع نیازهای خود تغییر دهند.

تنوع (فضاهای چند منظوره)

یکی از قابل توجه ترین جنبه های انعطاف پذیری در طراحی ویلا سنتی ایرانی ، عملکرد چندکاره آنهاست. تغییرپذیری توانایی استفاده از فضا را به روش های مختلف فراهم می کند که به ویژگی های مکانی زمانی عملیات و عملکرد ساختمان بستگی دارد. طبق تعریف ، هر فضا را می توان به طرق مختلف برای چندین منظور در بازه زمانی از پیش تعریف شده و یا حتی برای عملکردهای مختلف در یک زمان معین استفاده کرد.

در ویلا‌های سنتی ، تا آنجایی که از یک الگوی پذیرفته‌شده پیروی می‌کند و نظم اولیه استاندارد معروف به اندازه‌گیری را برآورده می‌کند، تغییرپذیری به ابزاری امکان‌پذیر تبدیل می‌شود . به دلیل قرار گرفتن حیاط در مرکز اکثر سازه‌های طراحی ویلا سنتی ، معمولاً به‌عنوان یک تقسیم‌کننده عملکردهای قابل دسترس عمل می‌کند و به خودی خود قابلیت تبدیل به فضای عمومی برای برگزاری مراسم و مهمانی‌ها را نیز دارد. این کاربرد مرکزیت یک عنصر کاربردی و مفهومی است تا یک دغدغه فیزیکی عمق فضاهای روشن در موقعیت های مختلف حیاط متفاوت است. گاه عمق آن به اندازه طاق دیوارهای قطب نما و گاهی به اندازه اتاق تالار و بادگیر است.

دسترسی طبیعی به اتاق ها از طریق حیاط و راهروهای ارتباطی تنوع عملکردی آنها را فراهم می کند. این نحوه اتصالات داخلی منجر به ترکیب فضاهای داخلی می شود و از هدر رفتن فضا برای راهروهای اتصال می کاهد. در این منظر حتی واحدهای متصل به عنوان پایتخت ، اتصال دهنده دو اتاق مجاور هستند که به تنهایی به عنوان یک عنصر چند منظوره نیز بازی می کنند. تنوع در منطقه خدماتی و واحدهای اصلی طراحی ویلا سنتی در لایه اول اطراف حیاط حتی چند کارکردی تر از اتصال دهنده ها و سازه های تامین کننده دسترسی است. کارکردهای مختلف و عملکرد متنوع این فضاها با ابزارهای متنوعی مانند اتاق های سه دری، پنج دری و متناسب با نیازهای روزمره خانواده ها ارائه می شد. هر فضا معمولاً در دوره زمانی متفاوتی ایجاد می شد. از گزینه سه دری معمولاً برای اسکان خانواده به صورت خصوصی و کارهایی مانند قالی بافی و خواب استفاده می شد. ثابت‌ترین بخش‌های ویلاهای سنتی ، بخش‌هایی بودند که در خدمت فضاهایی مانند آشپزخانه هستند که معمولاً دورتر از حیاط قرار می‌گرفتند.

عناصری مانند راهرو یا دهلیز ورودی علاوه بر عملکرد اولیه خود در ایجاد ارتباط بین فضاهای بیرون و داخل و ایجاد ارتباط بین فضای عمومی/نیمه عمومی به فضای خصوصی، به طور مستقل برای آماده سازی فضای جداکننده و همچنین ایجاد همسایه های مجاور عمل می کنند. راهروی ورودی در بسیاری از موارد بسیار طولانی است در حالی که در موارد دیگر کمی کوتاهتر است. راهروهای طولانی به عنوان سالن های خصوصی نیز عمل می کنند. 

همچنین عناصر متنوعی وجود دارد که تغییرپذیری را در مقیاس کوچکتر در طراحی ویلا سنتی تشکیل می دهند. به عنوان مثال، نمای ورودی ویلا با مفهوم سلسله مراتبی، فضای نشیمن را نیز فراهم می کند و فضاهای دیگری نیز با کارکردهای مشابه وجود دارد. عناصر تشکیل دهنده متعددی به عنوان فضاهای مختلف مانند اتاق هایی با چند لایه دیوار وجود دارد که این قابلیت را در طراحی ویلا سنتی فراهم می کند. عناصری مانند طاقچه ها و قفسه ها با سبک کردن وزن ساختمان در یک دست ضخامت دیوارهای سازه را کاهش داده و به عنوان مکانی برای نگهداری مواد عمل می کنند. از سوی دیگر. بسیاری از این اشیا در آن زمان به عنوان تابلوهای زینتی برای خانه های مجلل نیز مورد استفاده قرار می گرفتند.

عناصر دیگری مانند پنجره ها و درها بر خلاف عملکرد خاص فعلی خود نیز به عنوان عناصر چند منظوره برای اتصال حیاط، دروازه های شنی اتاق، روشن کردن راهروها و فضاهای داخلی و عملکردهای مشابه به طور همزمان استفاده شده اند.

اگرچه از پنجره‌های ارسی به ندرت برای عبور استفاده می‌شد، اما با استفاده از شیشه‌های رنگارنگ تحت تأثیر تغییر منبع نور طبیعی در طول روز و شب، به ایجاد فضایی متنوع در داخل ویلا کمک می‌کند .

برانیا آفیس مشاور شما در طراحی ویلا 

تطبیق پذیری

در کنار تغییرات روزانه و فصلی، بخش‌های مختلف ویلا با کارکردهای مورد نیاز در معماری‌ طراحی ویلا سنتی پذیرفته شد. حیاط به عنوان ابزاری عمل می کند تا فضاهای دیگر را با عملکردهای مختلف و تنظیم همزمان به هم متصل و به هم پیوند دهد. عناصر حیاط ویلا نقش مهمی در تنظیم این عملکردها دارند. به عنوان مثال، قرار دادن اسکله در مرکز حیاط و استفاده از آن در هوای خوب بسیار رایج بود. استفاده از یک نیمکت تخت چوبی برای نشستن در تابستان و همچنین پرورش انواع گیاهان مناسب در فصول مختلف، تنها نمونه ای از چندکاره بودن حیاط برای تطبیق با نیازهای ساکنین بود. در مورد ما برخی از امکانات مانند تخت چوبی عناصری هستند که انطباق فضای حیاط را با نیازهای متغیر در فصل تابستان تسهیل می کنند.

تفکیک فضاهای نشیمن برای تابستان و زمستان متناسب با تغییر نیاز ساکنان، نقش مهمی در طراحی ویلا سنتی دارد. معمولاً قسمت پشت به آفتاب خانه عمدتاً در تابستان ها با دیوار بلندتر استفاده می شد و از این رو سایه بیشتری ایجاد می کرد در حالی که از طرف مقابل عمدتاً در فصل زمستان استفاده می شد. معمولاً یک ایوان باز و عمیق در لبه نشیمنگاه تابستانی قرار می گرفت. در جبهه غربی حیاط نیز اتاق هایی وجود دارد که از نور شرقی استفاده می کردند و معمولاً عمق کمی دارند و برای استفاده در تمام فصول مناسب هستند. برای طراحی ویلا سنتی که در سه حیاط ساخته می شدند معمولاً اتاقی در ضلع شرقی ساخته نمی شد که در معرض نور غرب باشد. بنابراین، اگرچه حیاط فضای مرکزی ویلا در عملکرد است،

بر این اساس، زیرزمین یا طبقه بالا، امکان تغییرپذیری را در شرایط مختلف فصلی و سالانه تسهیل می‌کند. به عنوان مثال، در شب های تابستان، طبقه بالا و اتاق خواب بهاری با حریم خصوصی و بدون توهین به همسایه ها هنگام صرف غذا، استراحت و خواب استفاده می شد.

قابلیت تبدیل

تبدیل پذیری و انتقال پذیری فضاهای مختلف در طراحی ویلا سنتی همواره برای مقابله با کارکردها و نیازهای متغیر مورد توجه بوده است. در بسیاری از طراحی ویلا سنتی ایرانی بر اساس تغییر اندازه و موقعیت خانوادگی و نیاز تدریجی به فضاهای خصوصی بیشتر به جای مکان‌های گروهی ، جداسازی در حیاط‌های چند منظوره و تقسیم اتاق‌های بزرگتر به فضاهای کوچک‌تر آغاز شد.

در برخی موارد ویلا های خانوادگی باید به تدریج به واحدهای مجزا یا مسکن مستقل با جمعیت کمتر تقسیم شود تا به شکل جدید مورد نیاز برای شرایط جدید خانواده تبدیل شود. در برخی موارد که فضای قابل دسترس حیاط محدود بود، انعطاف پذیری در این مفهوم منجر به جداسازی حیاط مرکزی اطراف می شد. این روش جدایی معمولاً زمانی آغاز می شود که عضو جوان خانواده می خواست خانواده جدید خود را تشکیل دهد و زندگی مستقل خود را آغاز کند.

طراحی ویلا سنتی

بنابراین تبدیل پذیری یا انواع تغییرپذیری همواره بخشی از طراحی ویلا سنتی و بهره برداری در هر مقیاسی از ویلای سنتی بوده است. به نظر می رسد سیستم های ساختمانی سنتی با استفاده از اقدامات بزرگ و کوچک به اندازه کافی پاسخگوی نیازهای مسکونی هستند. این تغییرات فضایی را می‌توان در مقیاس‌های کوچک‌تر حیاط‌های خارجی و در بخش‌های مختلف محوطه‌های داخلی بسیار چشمگیرتر مشاهده کرد.

همچنین باید توجه داشت که حیاط خدماتی ویلا ها اغلب کوچکتر از حیاط های اصلی بوده و تنها مطابق با نیاز ساکنین ساخته شده است که باز هم عاملی برای انعطاف پذیری در طراحی کلی است. با توجه به وسعت نسبتاً کوچک محوطه های خدماتی نسبت به حیاط های داخلی و خارجی ، عمدتاً به دلیل واقعیت ذکر شده است.

نتیجه گیری و اظهارات

انعطاف پذیری به عنوان یک مفهوم به طور گسترده در معماری طراحی ویلا سنتی ایران مورد استفاده و طراحی قرار گرفته است. آنچه بیشتر به عنوان اصل اصلی انعطاف پذیری در معماری سنتی ایرانی-اسلامی مطرح بوده است، انعطاف پذیری به عنوان یک مفهوم به جای انعطاف فیزیکی اگرچه انعطاف‌پذیری را می‌توان در هر جنبه‌ای از ساختار نهایی خلاصه کرد، اما پیامدهای زیادی از چنین مفهومی در زندگی اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ساکنان وجود دارد که ممکن است بر مفهوم و نحوه تنظیم آن در سیستم‌های واقعی تأثیر بگذارد. موارد زیر را می توان از مروری بر مطالعات موردی در معماری سنتی ایران با تمرکز بر جنبه های انعطاف پذیری طراحی آنها به دست آورد:

عموماً در ویلاهای سنتی ، برخلاف ساختمان‌های مدرن ، نام فضاها به نوعی نمایانگر عملکرد آنهاست. این بدان معناست که در ویلا‌های سنتی ایرانی به ندرت فضاهایی به نام اتاق خواب، نشیمن یا غذاخوری وجود داشته است، بیشتر از همه به عنوان مفاهیمی مانند اتاق سه دری، پنج دری و طاقچه نامیده می‌شوند این نشان می دهد که همه این فضاها همیشه به عنوان عناصر انعطاف پذیر مورد توجه قرار گرفته اند. به عنوان مثال، یک اتاق می تواند در طول روز به عنوان اتاق نشیمن و در طول شب به عنوان اتاق خواب استفاده شود. می‌توان تصور کرد که استفاده از مبلمان ثابت یکی از دلایل محدود کردن پتانسیل انعطاف‌پذیری در ویلاهای مدرن است که باعث می‌شود فضا برای کارکردهای مختلف مورد استفاده قرار نگیرد، در حالی که این مفهوم در ویلاهای سنتی ایرانی با استفاده از تزیینات مناسب و با بهره‌گیری از طراحی منعطف به‌طور موثری مورد استفاده قرار گرفته است.

شکی نیست که طراحی مدرن جدید نمی تواند از همان قوانین قبلی پیروی کند، با این حال نگاه به الگوها و روش های معماری سنتی ، تکنیک های مختلفی را نشان می دهد که برای پاسخگویی بهتر به نیازهای ساکنان استفاده می شود. در این میان، انعطاف پذیری یک مفهوم کلی است که می تواند با بسیاری از نیازهای پویا و متغیر یک معماری خاص مقابله کند. در معماری اسلامی-سنتی ایرانی ، با این حال موارد بسیاری از انعطاف پذیری به عنوان یک مفهوم در طراحی یافت شد.

اصول طراحی ویلا ایرانی را در مقاله ویژه برانیا بخوانید

موس